Friday, August 22, 2008

MOREH oh MOREH..

mlm td mak aku x masak dkt umah, so die suruh aku keluar cari lauk kt luar...merayap aku keluar seorangan dgn satu tujuan, makan,,makan dan makn, menambahkan kalori kt bdn aku nih sbb hari tu mak aku tegur aku "Epul, apsal ko ni mak nampak macam kurus sekarang". Saat ditebak persoalan cmtu, aku melihat dlm diri ku, kurus ker?yeah..hahahaa, perasan sendiri skjap. Sampai kt pekan, aku singgah di gerai benteng, deretan gerai tersergam menantikan kehadiran pelanggan yang lapar mcm aku..Niat dihati hendak mencari nasi ayam, tp aku tanye satu persatu gerai disitu " Nasi ayam dah abes dik",kecewa sebentar, mane la nk cari nasi ayam mlm2 cmni,adus..keluh aku sendirian.. Saat aku lalu disebuah gerai, aku terpndang sesuatu. Sate,yes..leh gak la aku mkn malam ni dari pulang tngan kosong, Aku dekati dan memesan 30 cucuk, sementara sate tu siap, aku duduk termenung melihat daging2 mentah itu dibakar dan tiba-tiba aku ditebak dgn satu memori indah saat bersama abahku dahulu..ya..moreh,itulah yg terlintas difikiranku..11 tahun yg lalu,bila arwah abahku mengajakku utk keluar makan,itulah saat yg plg aku nntikan..moreh, bagiku pada waktu itu, moreh adalah 'makan besar' diluar sebelum kedatangan bulan ramadhan..mungkin pelik bgi korang semua, tp pada waktu itu, aku cume ketahui moreh adalah makan besar...mungkin disebabkn abah jrg bawa aku keluar mkn, bagiku pada waktu itu,nasi putih bersama tomyam campur dinikmati bersama secawan gelas air tembikai sudah cukup besar ertinya bagiku, plg aku suka apabila abah memesan sate, walaupn tidak byk tetapi moreh menjdi pelengkap bagiku sebelum ketibaan bulan ramadhan.."Dik, sate dh siap", aku tersedar dari lamunan..Namun kini,dalam fasa kehidupanku menempuhi alam dewasa ini, aku merasakan aku telah menikmati 'moreh' pada setiap hari

5 comments:

iskandarzulkarnain said...

bagus...

zurazarith said...

makan jelah yang kau tahu...

renung dan tenung said...

mungkin aku akan rasa bende yang same bila aku sudah tiada

UnGu said...

kita hanya akan menghargai sesuatu setelah kita kehilangannya...

Orkedto said...

akhirnya kata riset!! moreh deh..pose jgn tak pose